Winkeltrainingen

©Petrina-histyle-10 kopie

Nu er steeds meer kennis op het gebied van kleur en kleding voorhanden is, kun je als winkel natuurlijk niet achterblijven. Personeel dat goed advies geeft en inspireert, is niet alleen heel aangenaam, het is ook broodnodig om de concurrentie met webshops het hoofd te kunnen bieden. Winkelen via webshops is niet alleen steeds gewoner het wordt ook steeds eenvoudiger. Anderzijds is het aanbod groot en er is niemand om advies te vragen. Hier ligt een grote kans voor winkels weggelegd. Goed advies draagt bij aan een aangename beleving voor de klant. Gedegen kennis zorgt ervoor dat verkopers met vertrouwen aan het werk kunnen.

Hi Style geeft trainingen aan winkels op het gebied van kleur, kleding & figuur en styling (combineren). Op zichzelf staande trainingen die zowel overdag als ’s avonds kunnen worden gevolgd. De theorie wordt afgewisseld met praktijkopdrachten in de winkel. Dit maakt het speels en beklijft de opgedane kennis beter. Kleine boetieks maar ook grotere winkels als de Bijenkorf, Rob Peetoom hair & beauty en Van Ballegooyen modes hebben gebruik gemaakt van de expertise van Hi Style. De aanpak en inhoud van de trainingen worden uiteraard aangepast aan de wensen van het bedrijf, de collectie en de doelgroep. Indien gewenst levert HI Style benodigdheden zoals kleursjaals, kleurkragen, posters en kleurkaartjes. Ook na de trainingen kan worden doorgeleerd met behulp van (E-)boeken, gratis inspiratie-ochtenden en het Youtube kanaal van Hi Style tv met maandelijkse actuele tips & tricks.

In 2010 werd ik door Konijnendijk mode gevraagd hun personeel te trainen. Ze hadden mijn boeken gelezen en wilden advies voor hun personeel. Uiteraard gaf ik al jarenlang diverse stylingopleidingen. Het trainen van verkopers is toch wel andere koek. Zij staan dagelijks op de werkvloer en werken vooral op hun gevoel. Daarbij ontbreekt het hen de tijd om heel uitgebreid met een klant in gesprek te gaan. Iets wat een imageconsultant of kledingstylist wel heeft.

De adviezen voor winkels moeten kort en krachtig zijn. Praktisch en gemakkelijk te communiceren naar de klant. Ik leer de verkopers graag – of dit nu om dames- of herenkleding gaat – hoe zij hun praktijkervaring kunnen samenvoegen met een gemakkelijk toepasbare theorie. Zodat zij het uiterlijk van de klant maar ook de persoonlijkheid van de klant snel en gemakkelijk kunnen lezen, scannen. Hoe leg je een klant in 2 zinnen uit welke top zij bij die broek kan kiezen. Hoe ze een set kan maken of waarom ze juist dát model moet kiezen.

  • Marius Konijnendijk
    Als Merel een training geeft is dit niet bepaald middle of the road. Haar enorme kennis weet zij op een zeer praktische manier over te dragen en is verre van saai. De zijdelingse tips en trics over zo’n beetje alles wat je in de dagelijkse verkoop van fashion tegenkomt passeren de revue. Mede door haar enthousiasme gaan onze verkoopmedewerkers gesterkt de winkelvloer op en weten onze gasten nog meer op maat te adviseren.
    Marius Konijnendijk
    Konijnendijk Mode

Verkopen draait om advies en inspiratie.

Graag kom ik een keer vrijblijvend langs om de mogelijkheden te bespreken en een demonstratie te geven aan de hand van de eigen collectie.